Visie en missie
Alles begint met een duidelijke visie en missie hebben. Ontbreken die, dan zal je niets goed kunnen verkopen.
Toen ik in 2018 het copywriting bedrijf van mijn vader overnam had ik geen idee hoe ik het bedrijf zou doen groeien. Een team uitbouwen? Een groot marketingbureau worden? Een mooi kantoor op de Corda Campus? Het voelde allemaal niet goed. Ik wilde de vrijheid om mijn eigen tijd in te kunnen delen, om te kunnen werken van eender waar en om vooral mijn eigen goesting te kunnen doen.
Dus ging ik op zoek naar wat ik dan wél wilde. Ik zag een Facebook advertentie van een zekere business coach Sigrun, volgde een van haar webinars en ik was verkocht: ja, ik wil een online business uitbouwen. Naast mijn copywriting opdrachten begon ik ook opleidingen online marketing te geven. Ik had mijn visie en missie gevonden!
Die visie en missie heb ik altijd voor ogen als ik iets nieuws lanceer, zoals de mastermind. Past het erin of eigenlijk toch niet? Helpt het me vooruit of is het een zijweg. Dat is mijn barometer.
Gewoon doen
Een van mijn mantra’s is “niet te veel nadenken, gewoon doen, ook (en vooral!) als het moeilijk is”.
Nadat ik bij Sigrun was gestart in 2018 heeft het nog wel wat voeten in de aarde gehad alvorens ik in 2019 voor het eerst een gratis online cursus lanceerde die (gelukkig!) heel goed werd ontvangen. Toch durfde ik de stap niet te zetten om deze cursus betalend aan te bieden. Tot corona kwam in het voorjaar van 2020. Hierdoor voelde ik zo’n grote drang om mijn ideale klanten te helpen dat ik me over mijn eigen twijfels heen zette. Diezelfde Laat je zien! cursus lanceerde ik nog twee keer eind 2020.
Het is vanuit deze ervaringen dat mijn idee voor de mastermind ontstond eind 2020. In de eerste week van januari schreef ik de sales pagina en lanceerde ik. Ik heb erover nagedacht maar ik heb het niet OVERdacht.
Luisteren naar jouw ideale klant
Ik krijg vaak de vraag: “Maar hoe weet ik nu wat ik moet posten op social media? Waar mijn cursus over moet gaan? Ik heb al zoveel op papier gezet, maar ik kom er gewoon niet uit.” Het antwoord op al jouw vragen is: luister naar jouw ideale klant. Die heeft alle antwoorden. Het is misschien wel akelig, maar je leert er zoveel van! Vraag dus gewoon wat jouw (ideale) klant nodig heeft. Ik geef verschillende vragenlijsten tijdens mijn opleidingen om te weten hoe het met mijn cursisten gaat. Ik stuur regelmatig enquêtes uit naar mijn e-maillijst. Daarnaast luister ik heel erg goed naar wat ze me vertellen, vaak tussen de lijnen door.
Het is enkel door heel erg goed te weten wat jouw ideale klant op dit moment nodig heeft, dat je een geweldig aanbod kan maken. Zo is ook mijn idee van de mastermind ontstaan. Ik ontdekte dat mijn cursisten de co-working uurtjes heel leuk vonden omdat dit hen helpt in de flow te blijven en het nodige werk te doen. Ik zag hoe ze elkaar motiveerden en advies gaven. En ik wist dat ze dit gingen missen eens de cursus voorbij zou zijn.
Marketing
Natuurlijk kan je niets verkopen zonder aan marketing te doen. Wat ik vaak zie gebeuren is dat ondernemers ENKEL actief zijn op social media als ze iets verkopen. Maar je moet je publiek opwarmen! Dat doe je door het hele jaar door leuke en informatieve content te posten. Door er te zijn voor jouw ideale klanten als ze je nodig hebben. Door hen te inspireren en zelfs ook door een rolmodel te zijn.
Enkel doordat ik actief aan mijn online marketing gewerkt heb de afgelopen maanden, en mijn doelgroep warm heb gehouden, kon ik mijn mastermind zo snel uitverkopen. Dat betekent niet enkel tips rond online marketing delen, maar ook inspireren en motiveren met mijn hartsgesprekken met vrouwelijke ondernemers bijvoorbeeld.
Conclusie: hoe ik mijn mastermind verkocht
Verkopen moet niet altijd een strijd zijn. Soms kan het ook zonder lanceringen, een resem sales e-mails en facebook lives. Hoe dan wel? Door te kijken naar wat je al hebt. Daarmee bedoel ik: wie jouw werk al goed vindt en wie hier misschien meer van wil. In mijn geval heb ik mijn mastermind enkel aan bestaande klanten verkocht. Dat is een potentiële doelgroep die we vaak uit het oog verliezen omdat we altijd op zoek zijn naar nieuwe klanten. Ik hoop dat deze blog je geïnspireerd heeft om zelf ook eens kritisch naar jouw aanbod te kijken. Mocht je hierin graag ondersteuning hebben, check dan hoe je met mij kan werken op www.vertelpuntacademie.be. Of mail me op marijke@vertelpunt.be. Succes!