Hallo, Ik ben Marijke, en ik zal je absoluut niet helpen om meer klanten te vinden...
Toch niet op die manier. Je weet wel, met emotionele manipulatie, chantage en veel opschepperij. Daar lopen de meeste mensen schreeuwend van weg. Want hier is de waarheid: mensen kopen van mensen die ze vertrouwen, niet van mensen die het luidst kunnen roepen.
Dat is fantastisch nieuws voor jou als bezielde ondernemer. Want het betekent dat, als je (online) nieuwe klanten wil aantrekken, je juist niet moet doen wat marketing guru’s je blijven vertellen. Nee, je hoeft niet 10x per dag te posten, op alle social media kanalen zichtbaar zijn of een e-maillijst van duizenden leads verzamelen. Je kan gewoon jezelf zijn!
*ja, laat maar een zucht van verlichting*
Wat dan wel werkt? Jezelf laten zien en daarmee alles waar jij voor staat!
Hoe je dat doet? Met storytelling.
Storytelling is eigenlijk een fancy woord voor verhalen vertellen.
En dat doe ik al sinds ik jong ben.
Toen met pen en papier.
Vandaag met mijn toetsenbord. De kern van de zaak blijft nog steeds dezelfde: iedereen houdt van een goed verhaal.
Ook jouw klanten.
Maar hoe vaak doe je dat? Jouw verhalen delen met de wereld?
Ik snap het. Zichtbaarder worden met storytelling betekent dat je vanachter je logo moet komen, dat je je kwetsbaar moet opstellen en een inkijk geeft in jouw persoonlijkheid.
Voor mij was dat ook akelig toen ik in 2017 het copywriting bedrijf van mijn vader overnam en de eerste stappen zette in de wonderlijke wereld van online marketing.
VAN ACADEMICA NAAR
SOCIAL MEDIA EXPERTE
Ik had nul ervaring als ondernemer, want ik had jaren als onderzoeker aan de universiteit gewerkt. Sociale media, daar keek ik op neer! Mijn mening veranderde drastisch toen ik in 2015 verhuisde naar Berlijn. Ik was hoogzwanger en kende niemand. Dankzij een Facebook groep leerde ik gelukkig andere mama’s kennen. Ik overdrijf niet als ik zeg dat Facebook mij toen gered heeft van een diepe eenzaamheid.
Een paar maanden later besliste ik, samen met een vriendin, om een vrijwilligersorganisatie voor jonge moeders op te zetten. Eindelijk waren er weer die kriebels in mijn buik om iets nieuws op te starten, de zin om meteen een website en Facebook pagina te maken, de uitdaging om te zien hoe groots dit zou kunnen worden. Op een week tijd hebben we Supermamas Berlijn succesvol gelanceerd.
Ik besliste toen alles te leren over online marketing zodat ik, eenmaal terug in België, het copywriting bedrijf van mijn vader kon overnemen.
Ik leidde Vertelpunt het digitale tijdperk in!
MEZELF durven laten zien.
Ondanks al mijn theoretische kennis over online marketing vond ik het een hele uitdaging om dit in de praktijk om te zetten! Ik wist niet goed hoe ik mezelf moest presenteren. Ik sprak over ‘we’ of ‘Vertelpunt’ (nooit ‘ik’) en ik schreef heel veel blogs die niemand las.
De ommekeer kwam er pas toen ik meer en meer vrouwelijke ondernemers ontmoette. Veel van deze vrouwen hadden een fantastisch business idee en waren een krak in hun vak, maar vonden het moeilijk dit naar de buitenwereld te verwoorden.
“Ik durf mezelf niet te laten zien online”, kreeg ik vaak te horen.
In gesprek met deze vrouwen is mijn missie ontstaan:
vrouwelijke ondernemers ondersteunen om zich niet anders voor te doen dan wie ze zijn, online en offline, zodat hun bedrijf kan bloeien zonder dat ze zichzelf hierin verliezen.
Met vallen en opstaan begon ik meer te doen van wat goed voelde in mijn online marketing. Gewoon helemaal mezelf zijn. En wat een openbaring!
BEN JIJ TROTS OP JOUW ZAAK?
Ik wil dat jij hetzelfde gevoel hebt over jouw bedrijf. Dat je trots bent op wat je doet! En marketing kan je daarbij helpen. Want marketing hoeft niet ingewikkeld en vervelend te zijn. Juist integendeel!
Wij vrouwen hebben superkrachten – denk aan empathie, inlevingsvermogen, doorzettingsvermogen – die ons helpen om geweldige marketeers en storytellers te zijn.
Het is minder moeilijk dan je denkt!
Geloof je me?
Enkele highlights van mijn leven
Yulia Stark, een van mijn eerste business coaches, interviewt mij over mijn reis van academica naar onderneemster. Ik geef er ook een aantal tips hoe jij zichtbaarder kan worden.
In 2021 werd ik bestuurslid bij een online FERM afdeling voor vrouwen die alles graag doen behalve bakken, braden en breien 😉 Ik word geïnterviewd voor het FERM magazine. Het artikel lees je bij mijn blogs.
In januari 2022 lanceerde ik samen met mijn vriendin Ondernemerscoach Kristien een gloednieuw offline traject voor vrouwelijke ondernemers die meer focus, plezier en groei met hun zaak willen. Connect & Grow is geboren!
In januari 2023 verhuis ik met Vertelpunt en Connect & Grow naar de CORDA CAMPUS in Hasselt. Hier vinden onze opleidingen plaats. Ik werk ook nog steeds veel online vanuit mijn thuisbureau, maar het is heel leuk om een vaste centrale stek te hebben!