Waar lig jij als ondernemer wel eens van wakker? Bij mij is het vaak omdat ik spannende nieuwe ideeën voor mijn zaak heb die ik meteen wil uitwerken. Of omdat ik me zorgen maak over de inkomsten. Zeker in deze onzekere tijden. Hebben we wel genoeg klanten? Loopt het wel zoals het moet?
Die onzekerheid over inkomsten en budget zorgt er vaak voor dat zogenaamde ‘overbodige’ kosten zoals marketing al snel geschrapt worden in het bedrijfsbudget.
Een copywriter inhuren?… Die opleiding doen? … Een fotoshoot boeken?… Beter nog even wachten misschien…
Als ik mezelf op dergelijke gedachten betrap probeer ik meteen in de tegenaanval te gaan door te denken: “Als ik nu niet investeer, blijf ik trappelen op dezelfde plaats. En ik wil toch vooruit, of niet?”
Maar toch is het een fout die veel ondernemers jammer genoeg maken.
Het probleem is dat het verlagen of verwijderen van het marketing- en communicatiebudget jouw toekomstige inkomsten zal beperken. Marketing is namelijk een investering, en zonder dit zal jouw zaak niet zo snel groeien als mogelijk is. Of erger nog: niet groeien en doodbloeden.
Zet dus steeds een budget – hoe klein ook – aan de kant voor marketing. En maak slim gebruik van dit budget: doe nooit zomaar iets omdat het op dat moment een goed idee lijkt. Bijvoorbeeld, zomaar berichtjes boosten op Facebook voor 50 euro. Bijvoorbeeld, adverteren op Google Adwords zonder een zoekwoorden onderzoek te hebben gedaan. Bijvoorbeeld, betalen voor een fancy website zonder te weten wat je op de website wil vertellen
Al deze grote en kleine acties kosten uiteindelijk stiekem toch wel veel geld, en ook tijd. Jouw kostbare tijd die je beter in jouw core business kan steken.
Hoe kan je dan met een klein budget toch het meeste uit je marketing halen?
Met deze 5 tips.
Tip 1: Maak gebruik van gratis of goedkope platforms
Zichtbaar zijn is belangrijk. Gelukkig zijn er tal van gratis platforms waar je een aanwezigheid kan opbouwen. Dit zijn vooral digitale platformen. Je kunt gratis een simpele website maken (bijvoorbeeld via WordPress, Wix of Google Mijn Bedrijf). Je kunt sociale media kanalen gebruiken om gratis, of met een klein adverteringsbudget, je bedrijf een stem te geven en volgers te laten meekijken. Facebook (Meta) maakt het je heel gemakkelijk met Facebook Business Suite, het gratis platform waar je content mee kan inplannen en nog zoveel meer. Maar ook in de ‘echte’ wereld zijn er tal van mogelijkheden. Zoek naar manieren om jouw bedrijf te betrekken bij lokale evenementen. Ik ben bestuurslid bij Ferm Chief Officers for Happy Profit, een groep van ondernemende vrouwen met of zonder btw nummer. Het lidmaatschap kost slechts 30 euro per jaar en je leert gegarandeerd leuke vrouwen kennen die ook weer een netwerk hebben om jou vooruit te helpen. Dit kost tijd, maar niet veel geld.
Tip 2: Krijg gratis advies
De kans is groot dat je geen marketingopleiding hebt gedaan. Maar geen nood. Je kent vast wel iemand die er meer van weet dan jij. Meestal zijn zij bereid om je gratis wat advies te geven. Ze kunnen bijvoorbeeld meedenken over wat het beste social media platform om jouw activiteiten uit te bouwen (je kan niet overal aanwezig zijn!) en hoe je dit aanpakt. Bij mij bijvoorbeeld kan je een gratis mini contentstrategie sessie plannen. Ik help je dan meteen op weg met tips & tricks. Maar er zijn ook tal van gratis opleidingen die je kan volgen. Zo is er het Google Digitaal Atelier dat je wegwijs maakt in de wereld van online marketing (en jou natuurlijk ook probeert te overtuigen om te adverteren ;)). Ook bij Vertel.Academie (bij mij dus!) kan je een gratis cursus volgen voor meer zichtbaarheid op social media of mijn werkboek downloaden voor meer zelfvertrouwen online (en 30 content ideeën!).
Tip 3: Ken je ideale klant
De beste manier om je marketingbudget laag te houden is door zoveel mogelijk juiste mensen te bereiken met jouw inspanningen. Geld uitgeven aan mensen die niet geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf is een verspilling van tijd en geld. Je zal dit in alle marketingboeken en -cursussen terugvinden: leer EERST je ideale klant kennen. Ga dan pas communiceren. Weet welk verhaal je wilt vertellen. Dit is geen gemakkelijke oefening. Het vergt wat tijd en inspanning. Vaak is het probleem dat je al te lang met je zaak bezig bent om te weten wat klanten écht willen. Mijn blog ‘Wie is jouw ideale klant: een belangrijke praktische oefening’ geeft je alvast wat tips om jouw doelgroep te bepalen. Dit is per definitie wat we bij Vertelpunt doen: op zoek gaan naar jouw verhalen en die van jouw ideale klanten, zodat we met hen een authentieke connectie kunnen opbouwen.
Tip 4: Hou het simpel
Bij het horen van deze tip slaken veel ondernemers een zucht van verlichting. Wat niemand heeft tijd. En niemand wil tijd verliezen. Hou je marketing daarom simpel. Ga geen zaken verbeteren, optimaliseren of aanpassen als ze eigenlijk al goed genoeg zijn. Ik weet, het is moeilijk, want we hebben allemaal de neiging om verder te werken aan iets wat we goed onder de knie hebben in plaats van verder te gaan naar het volgende. De grootste tijdvreter is perfectionisme. Ga dus voor een 8 en niet voor een 10. Moeilijk – ik weet het! – maar oh zo belangrijk! #perfectimperfect
Tip 5: Doe het – meestal – zelf
Het is perfect mogelijk om alle marketing zelf te doen. Ik ben zelfs een grote fan van zelf doen: want enkel jij weet perfect wat jouw ideale klanten willen horen. Het enige wat het je kost is tijd: om het te leren en tijd om je marketingstrategie uit te voeren. Als starter is het absoluut noodzakelijk om veel zelf te leren, over websites, social media en online marketing in het algemeen. Dat is wat ik met Vertel.Academie doe: jou helpen je marketing met gemak en goesting te doen. Als je aan het groeien bent en je tijd heel kostbaar wordt, kan je nadenken over het uitbesteden van een aantal marketingactiviteiten zoals teksten schrijven. Ook daar kan ik je mee helpen.
Conclusie: Marketing hoeft niet duur te zijn
Het is niet zo dat veel geld uitgeven aan marketing altijd tot geweldige resultaten leidt. Het gaat erom je geld efficiënt en slim in te zetten. Marketing hoéft daarom niet duur te zijn. Met deze 5 tips is het mogelijk om met een beperkt budget toch mooie resultaten te behalen. Mijn belangrijkste tip: begin er gewoon aan! Begin die teksten voor je website te schrijven, begin met het organiseren van die workshop, begin met je verhalen te delen op social media. Marketing is veel experimenteren. Analyseren. Bijschaven. En opnieuw.
Wil je graag wat extra begeleiding in je marketing en copywriting? Of zoek je een betrokken en ervaren copywriter die jouw verhalen op een authentieke, overtuigende manier kan schrijven? Laten we dan eens praten!
Ben je klaar om jouw verhalen te vertellen?
Ik leer je om jouw verhalen op papier te krijgen.
Of jij vertelt en ik schrijf jouw verhalen uit.
Wat je ook kiest, met mij heb je een ervaren copywriter en marketeer aan je zijde. Met veel empathie en enthousiasme maken we van jouw plannen een succes!
Interesse?
Laten we eens babbelen.
Niet twijfelen. Nu is het moment om actie te ondernemen. Uitstel is vaak afstel, toch? 🙂