*update januari 2023*
Een nieuw jaar, tijd voor een nieuw woord om het jaar betekenis te geven!
Ik wens jou natuurlijk alles wat je hartje begeert – of dat nu grootse of kleine dingen zijn.
Voor mezelf ga ik voor een jaar van KRACHT.
Volop in mijn kracht gaan staan om te doen wat ik graag doe, en dus ook goed in ben (de zogenaamde zone of genius).
Meer netwerken, want de verhalen van anderen inspireren me om het beste uit mezelf te halen.
Meer schrijven, want via mijn pen (of beter: toetsenbord) kan ik mijn boodschap het beste overbrengen.
Meer informeren via webinars en lezingen, want ik vind het heerlijk om ingewikkelde dingen eenvoudig uit te leggen (ik ben dan ook docente geweest!)
Kernwaarden
Doe jij dat ook, het jaar een woord geven?
(Nee? Hieronder geef ik je 3 tips!)
Ik doe dat al een tijdje.
In 2020 was het GEMAK.
In 2021 was het VERBINDING.
In 2022 was het FEEST.
Nu dus KRACHT.
Hoe ik dat woord kies?
De woorden staan voor mijn kernwaarden en mijn ‘waarom’.
Wie ben ik?
Waar sta ik voor?
Waarom doe ik wat ik doe?
Alles wat ik doe met mijn zaak gaat terug naar deze waarden.
Zoals plannen maken (wat wel en wat niet te doen)
Zoals met welke klanten te werken en welke niet (want ook dat mag je zelf beslissen)
Zoals waar mijn grenzen liggen en of ik hier wel overheen wil (liever niet!)
Sinds ik mijn waarden super helder heb voor mezelf is alles beginnen stromen.
Daarom dat ik hier tijdens mijn Laat je zien! traject ook veel aandacht aan geef.
Hoe vind je jouw woord van het jaar? 3 tips
Hoe vind je een woord dat helemaal bij jou en het jaar past?
Klaar om dingen anders aan te pakken in het nieuwe jaar? Een woord van het jaar kiezen geeft je focus en helderheid. Je zal makkelijker knopen doorhakken en wie wil dat nu niet?
Vind je het moeilijk een woord te kiezen? Dan helpen mijn 3 tips je op weg.
Tip 1: Ontdek waar je voor staat
Zoals ik hierboven al beschreef is het heel belangrijk te weten wie je bent en waar je voor staat. Dat is niet iets wat je zomaar uit je mouw schudt. Daarom moet je hier regelmatig voor gaan zitten en het laten bezinken.
Hier zijn wat tips hoe je dit aanpakt:
Bekijk Simon Sinek’s video over jouw waarom. Ik raad ook zijn boek ‘Find your why’ of ‘Vind je waarom’ aan.
Als je de video hebt bekeken ben je geïnspireerd om volgende vragen te beantwoorden:
- Waarom doe je wat je doet?
- Waarom wil je mensen helpen?
- Waarom ben je jouw zaak opgestart?
- Of waarom heb je deze wending genomen in jouw zaak?
- Waarom sta je ’s morgens op?
- Waarom zou iemand hier iets om moeten geven?
Denk eraan, dit zijn geen makkelijke vragen dus schrijf gewoon op wat in je opkomt. Tijdens mijn trajecten spenderen we hier heel wat tijd aan omdat het ontzettend belangrijk is dit goed in woorden om te zetten om je boodschap met de wereld te delen!
Als extra inspiratie kan je deze podcast van Hilary Rushford beluisteren waarin ze een aantal belangrijke vragen stelt om je aan het denken te zetten over wie je bent en wat je dromen zijn (in het Engels).
Tip 2: kijk terug op het vorige jaar
Je kan niet vooruitblikken zonder een terugblik. Ieder jaar in december schrijf ik een terugblik op het afgelopen jaar (lees mijn terugblik op 2021 & mijn 3 grootste lessen + mijn terugblik op mijn FEESTjaar van 2022 als Insta Reel). Ik ga maand per maand door mijn agenda om te kijken wat ik allemaal gedaan heb, want het is gemakkelijk om in december of januari het gevoel te hebben dat je te weinig hebt gedaan, terwijl dat helemaal niet waar is!
Ik stel mezelf de volgende vragen:
Wat ging goed het afgelopen jaar? Waarom?
Wat wil dit zeggen: waar moet ik meer van doen?
Wat ging minder goed? Wat leer ik hieruit?
Wat wil ik minder doen?
Hoe voelde ik me? (breek dit op in verschillende maanden/periodes)
Hoe wil ik me in het nieuwe jaar vooral voelen?
Misschien is er al een woord dat eruit springt. Misschien ook niet. Blijf vooral schrijven met pen en papier, want dit triggert je creativiteit.
Tip 3: kijk vooruit naar het nieuwe jaar
Natuurlijk moeten we ook vooruit kijken naar het nieuwe jaar.
Wat staat er in het nieuwe jaar allemaal op de planning? Als je zoals ik een belangrijke verjaardag hebt opstaan, kan je ook overwegen om je woord van het jaar hiervan af te laten hangen. Maar het moet natuurlijk wel passen.
Maak dus een lijstje gebaseerd op de volgende vragen. Deze vragen gelden voor je privéleven en je zaak. Denk niet na over of dit wel lukt of niet, dat is niet belangrijk. Het is belangrijk dat het uit je hoofd is!
Wat zou je nog graag willen doen (in een ideale wereld, think big!)?
Ga door je agenda en schrijf neer wat al gepland staat. Maar schrijf er ook bij wat je nog graag zou willen doen.
Hoe wil je je tijd doorbrengen?
Hoe wil je in december terug kijken op het afgelopen jaar?
De volgende stap is om door dit lijstje te gaan en kritisch te kijken wat je kan schrappen en wat je zeker niet wil schrappen.
Dit doe je vooral vanuit het gevoel dat het je geeft. Dus niet van ‘dit moet ik doen om geld te verdienen’ maar ‘dit geeft me een tintelend gevoel in m’n buik’
We zijn namelijk op zoek naar je woord voor het jaar, niet naar een perfect to-do-lijstje.
Conclusie: hoe vind je jouw woord van het jaar?
Een woord van het jaar kiezen is een geweldige manier om je focus te geven. Met mijn 3 tips slaag je er zeker in om iets te vinden dat helemaal bij jou en je zaak past! Vergeet eenmaal je gekozen hebt niet om je woord en je redenering erachter te delen op social media en in je nieuwsbrief. Jouw volgers en klanten zijn zeker geïnteresseerd in jouw kijk op het nieuwe jaar!
Vind je het een hele uitdaging om je woord van het jaar te vinden? Weet je niet goed waar je voor staat met je zaak? Dan is mijn Laat je zien! online traject een perfecte manier om eindelijk werk te maken van jouw online marketing. Twijfel me niet te contacteren om eens samen te sparren over jouw volgende stappen!