Daar stond ik in de schoenenwinkel.
2 paar schoenen lagen op de grond.
Ik was 8 jaar en moest 1 paar kiezen.
Ik herinner me de paniek nog: wat als ik fout kies?
Mama hielp me uit de stress door ze uiteindelijk allebei te kopen.
Dat was heel lief van haar, maar zo bleef mijn keuzestress probleem wel bestaan.
Voor jaren aan een stuk.
Omdat ik altijd al zo paniekerig ben geweest over keuzes maken heb ik mezelf in de loop der jaren een methode aangeleerd (met de hulp van een paar geweldige coaches!)
Buikgevoel + een beetje ratio
Daar komt het op neer.
Die formule pas ik nog steeds toe, vooral in het ondernemerschap. Want OH BOY, hoeveel belangrijke beslissingen moet je wel niet nemen als je ondernemer bent? Beslissingen die je ook meestal in je eentje moet maken. Keuzestress 2.0!!
Daarom in deze blog: hoe neem je beslissingen als ondernemer?
Beslissingen vanuit angst nemen
Laat ik beginnen met wat je beter niet doet, maar wat we ALLEMAAL doen, want tja, we zijn ook maar mensen he. We nemen vaak beslissingen vanuit angst. Angst dat we nog niet genoeg kunnen of weten. Angst dat we eerst hier of daar moeten staan alvorens we echt kunnen beginnen. Wat ik heel veel zie is dat vrouwelijke ondernemers de ene na de andere opleiding volgen omdat ze zichzelf nog geen expert voelen. Maar stel jezelf eens de kritische vraag: wanneer zou je je WEL een expert voelen? Waarschijnlijk nooit …
Ik heb zelf 8 jaar gestudeerd en dan nog jaren als academica gewerkt, dus ik HOU van dingen bijleren. Ik heb in Berlijn ook een aantal opleidingen voor mijn zaak gedaan (the best time ever, want dit zat in mijn comfortzone!), maar ben ook snel beginnen ondernemen, want je leert het meeste door aan de slag te gaan met klanten, hoe AKELIG dit ook is. Maar omdat ik me onzeker voelde als ondernemer na jaren van academisch werk, heb ik ook zwaar geïnvesteerd in een opleiding bij een van de top coaches in ons land. Als ik er nu op terugkijk, weet ik niet of ik dat opnieuw zou doen. Een dure leerschool!
Beslissingen vanuit marktonderzoek
Hoe pak je het dan best aan? Duidelijk niet door in je eigen hoofd te blijven malen of iets een goed idee is of niet. En toch is dat wat we vaak doen. Het allemaal zelf bedenken, waardoor we moe worden van de chaos in ons hoofd. Mijn raad is om al snel je plannen te delen met de juiste (met nadruk op JUISTE) mensen. Dat zijn dus niet noodzakelijkerwijs je partner, mama of broer. Maar wel: jouw doelgroep. Stel dat je een nieuw project in de markt wil zetten. Praat hier dan over met je huidige klanten (als zij de doelgroep zijn), of zoek mensen op die jouw ideale klanten kunnen zijn. PRAAT met hen, allereerst over waar zij mee worstelen om dan te kunnen beslissen of jouw aanbod hen kan helpen. In mijn Laat je zien! traject pakken we deze stap van ‘marktonderzoek’ heel systematisch aan, want die is ZOOOO belangrijk.
Bijvoorbeeld, toen ik in 2019 mijn eerste online cursus lanceerde, had ik wel een idee van wat ik wilde doen, maar om heel zeker te zijn deed ik toch marktonderzoek in de vorm van een online vragenlijst en 1-op-1 gesprekken. Ik kijk vandaag nog vaak naar die antwoorden, zo waardevol zijn ze. Ze bevestigen dat ik goed bezig ben en ik gebruik de woorden van mijn ideale klanten letterlijk als marketingmateriaal. Dit proces heb ik een aantal keren herhaald, telkens ik een nieuw aanbod had.
Buikgevoel + beetje marktonderzoek
Als ik knopen moet doorhakken in mijn zaak, ga ik dus steeds op mijn buikgevoel af (want dat klopt altijd, ook als je het soms wil negeren), maar pak ik het ook een beetje rationeel aan met marktonderzoek, financiële – en tijdsplanning. Vooral dat marktonderzoek is essentieel. Als ik iets nieuws wil lanceren, doe ik dat altijd, en het kan op verschillende manieren.
Toen ik in 2021 merkte dat er niet veel animo meer was voor online opleidingen (dankje corona!), heb ik bij mij thuis een brainstorm bijeenkomst georganiseerd. Een simpel oproepje in mijn Facebook groep was voldoende. Die bijeenkomst liep zo goed, dat toen het idee van een offline traject ontstaan is (wat nu Connect & Grow is). Ik had persoonlijk veel weerstand tegen een offline traject, want ik was al jaren bezig met een online business uit te bouwen. Ik moest dus even de knop omdraaien. Maar het buikgevoel was er en het stukje marktonderzoek bevestigde dit. Dus gingen we ervoor, en daar ben ik vandaag heel erg blij om!
Hoe neem jij beslissingen in je zaak? Herken je je in wat ik hier vertel?
Ik leer je om jouw verhalen op papier te krijgen.
Of jij vertelt en ik schrijf jouw verhalen uit.
Wat je ook kiest, met mij heb je een ervaren copywriter en marketeer aan je zijde. Met veel empathie en enthousiasme maken we van jouw plannen een succes!
Interesse?
Laten we eens babbelen.
Niet twijfelen. Nu is het moment om actie te ondernemen. Uitstel is vaak afstel, toch? 🙂